sobota 18. května 2013

Rebarborovojahodový koláč se sněhovou peřinou

Tak jsem se také konečně skámošila s rebarborou neboli revení.

Mamka ji přinesla domů a říká, že bychom si z ní mohli něco udělat. Ještě než ona začala vymýšlet svoje verze, jak s ní naložíme, já už jsem  brouzdala po internetu a hledala to pravé ořechové (=čti rebarborové). Problémem bylo, že žádnej recepis mě neuchvátil natolik, abych se do něj s chutí pustila jen tak bez toho, abych půlku receptu nepředělala.

Musela jsem tedy zapřemýšlet a vymyslet si něco sama. Samozřejmě jsem měla na mysli něco sladkého. Na samotnou kyselou rebarboru jsem si netroufla, a proto jsem si přizvala i jahody, které by výraznou chuť reveně zmírnily. A myslím, že se povedlo (čímž se nechci chvástat).



CO BUDE TŘEBA?

uvedené množství ti vystačí na formu o průměru asi 24 cm

Na těsto:
140 g studeného másla, na kostičky
280 g hladké mouky
2 žloutky
75 g moučkového cukru
1/2 lžičky kypřicího prášku
1 lžíce citronové šťávy
1 lžička citronové kůry, čerstvě nastrouhané

Na náplň:
250 g jahod, nakrájených na čtvrtky (na ty menší vám uděluji povolení, že je můžete překrojit jen na půl)
3 stonky rebarbory, oloupané a nakrájené na kousky ve velikosti jahod (po oloupání a nakrájení jsem měla 270 g)
150 g moučkového cukru
2 lžíce bramborového škrobu
1 vejce, rozšlehané
1 lžička citronové kůry, čerstvě nastrouhané
1 lžíce citronové šťávy
1 lžička vanilkového extraktu

Na sněhovou peřinu:
4 bílky
150 g moučkového cukru
špetka soli

A navíc:
kousek másla na vymazání formy
hrubá mouka na vysypání

   CO TEĎ S TÍM?


Z ingrediencí na těsta si rukama vypracujeme hladké těsto, které uložíme do lednice asi na půl hodinky.
Pokud se do tvorby křehkého těsta poprvé, možná s ním budete mít podobné zkušenosti jako poprvé já - asi takové. Ale nenechte se odradit! Můj druhý pokus byl již mnohem lepší - už mi netrvalo sto let, než jsem docílila hladkého těsta, ale pár minut. Věřím, že jste zručnější než já, a tak vám to možná bude trvat dokonce jen několik málo vteřin (pokud jste supermani, haha).

V mezičase si smícháme všechny přísady na koláčovou náplň. Množství cukru berte orientační, záleží na každém z vás, jak moc sladké máte rádi. Každopádně s nějakým postupem si nelámeme hlavu, prostě si všechno naházíme do misky a promícháme.

Nažhavíme si troubu na 180 °C.

Vychlazené těsto vyndáme z lednice a pečlivě jím vytlačte vymazanou a hrubou moukou vysypanou koláčovou formu. Snažíme se, aby bylo těsto ve formě rovnoměrně rozprostřené. Přesahující kraje odřízneme, abychom to měli pěkné. :)

Rebarborovojahodovou směsí naplníme těstem vyloženou formu a dáme péct asi na 30 minut, dokud nám nezezlátnou okraje.

Mezitím si vyšleháme sníh se špetkou soli, přičemž postupně přidáváme po lžících cukru, dokud jej nespotřebujeme všechen. Opět se řiďte svoji hlavou, respektive vlastním jazýčkem, jak moc sladkou peřinku si přejete.

Po vyndání z trouby koláč nazdobíme sněhem - a to buď cukrářským sáčkem, nebo ho jen jednoduše lžící "nakydáme".

Vložíme zpět do trouby na nějakých 10 minut, aby nám sníh lehce na špičkách zezlátl. Troubu vypneme a koláč v ní necháme asi 30 minut. Sněhová peřina nám zezlátne stejnoměrně a také trochu vyschne.

Teď zbývá jen vydržet, než koláč vystydne... A pak se do něj pustit!




Jaký vy máte vztah k rebarboře? Co z ní nejraději děláte?

2 komentáře:

  1. když jsme měli chalupu, rebarbory jsme měli tuny a já jí nesnášela :D ale teď bych si hned dala! v koláčích je bezvadná:)

    OdpovědětVymazat
  2. To vypadá moc pěkně :) Vyzkouším!

    OdpovědětVymazat

Máte něco na srdci?